El Pla Lector escolar consisteix en un conjunt d'estratègies ideades per a la millora de la competència lectora i el desenvolupament de l'hàbit lector entre l'alumnat. Ha d'incloure diferents activitats i tractar el tema des de diversos angles, que permeten complir els objectius plantejats.
Per a posar en practica un tipus de programa com aquest, hem d’adaptar-lo a la realitat de cada escola, centrant-nos en els recursos dels que disposem, en els alumnes i en les seues necessitats. A més, per a portar-ho a terme és necessària la col·laboració de tots el professionals que hi hagen al centre, així com de les famílies, perquè amb la implicació de tots es podran dur a terme els objectius globals. També hem de tenir en compte l’edat i el nivell cognitiu i lingüístic dels xiquets.
Per a portar a terme el nostre Pla Lector hem escollit una escola situada en un barri tranquil, on trobem molta diversitat cultural i per tant, aquesta és una escola amb diversitat d’alumnes, per aixó, hem de tenir en compte els llibres que escollim, ja que hi han alumnes que tenen dificultats amb l'idioma, i sobretot amb el valencià. A banda d'açò, per a realitzar i planificar el nostre Pla Lector, hem de tenir en compte també el cicle educatiu. En aquest cas, hem triat realitzar el Pla Lector per al segon cicle d'Educació Primària, on les classes expliquen, generalment, amb 25 alumnes.
Com que el Pla Lector es per a treballar en el segon cicle d'Educació Primària, cal tenir en compte que els xiquets en el cicle anterior van començar a treballar la lectura, per tant durant aquesta etapa haurán de reforçar i ampliar els coneixements previàment apresos. En aquest cicle hem d’atendre a la lectura en veu alta per tal d'afavorir l'atenció, la imaginació, l'entonació, el ritme i la memòria, aconseguint arribar a comprendre allò que s'ha llegit. També hem d’aconseguir que l'alumnat siga capaç de reconéixer les seqüències espacial i temporal d'un text escrit, d'extraure la idea principal, a més de poder expressar opinions personals sobre el que lligen, aquests són alguns dels objectius que hem d’aconseguir en aquesta etapa.
Els objectius generals del nostre Pla Lector són els següents:
- Potenciar el desenvolupament de la competència lectora, permetent als estudiants convertir-se en lectors capaços de comprendre, reflexionar i interpretar diversos tipus de textos.
- Fer partícips del programa tant als docents com a les famílies i la comunitat, per a treballar junts en un objectiu comú i poder fer arribar als més xicotets un únic missatge sobre el gran valor de la lectura.
- Integrar en el procés d'ensenyament de les diferents àrees del currículum la lectura com a eix comú, permetent als docents adaptar-la a les diverses matèries.
- Fomentar l'ús de les biblioteques escolars com a espais dinàmics per al desenvolupament de la competència lectora i convertir-les en el centre de formació i documentació (fins i tot de punt de trobada) de tota la comunitat educativa.
Sabent açò, podem començar a realitzar el nostre Pla Lector escolar, on parlarem de la selecció d’obres literàries que haurà de llegir el nostre alumnat, així com de les activitats que farà, tant dins del centre como fora d’aquest (activitats fora de l’aula, excursions...) i per últim, parlarem també de l’avaluació del pla de lectura.
BIBLIOTECA DEL CENTRE
La biblioteca del centre que hem triat es troba dins del mateix, concretament entre el gimnàs i la petita cafeteria que hi ha. Té al voltant de 200 metres quadrats i està equipada de de diversos mobiliaris com: taules, cadires, i prestatgeries.
· Taules: Aquesta biblioteca consta de 5 taules. Són taules rectangulars, llargues i amples i, es troben col·locades de manera horitzontal, de dues en dues i separades unes d'unes altres. Estan dissenyades per al treball col·lectiu i de grup.
· Cadires: Per cada taula hi ha unes 8 cadires. Són cadires de fusta tancades i adaptades
a l'altura i espai de la taula.
· Prestatgeries: Les prestatgeries consten de 6 baldes per cadascuna i no són massa altes. En elles està situats infinitat de llibres de diferents categories: Aventures, Literatura infantil i juvenil, clàssics, poesia, etc.
Per tant, entre cadires i taules, la biblioteca pot ser utilitzada per 40 nens.
La seva configuració espacial es adecua totalment a la realització d'activitats per fomentar la lectura posat que es troben totes les prestatgeries als voltants tot el local, quedant les taules i zona de treball en el mitjà de totes elles. D'aquesta manera, es forma un espai ampli per al treball i la realització de les activitats, però perfectament a l'abast de qualsevol prestatgeria amb la seva particular categoria de llibre. Per això, la nostra activitat està enfocada a la realització anual d'activitats per fomentar la lectura de llibres clàssics. El fons bibliogràfic es compon de 60 llibres dels quals 25 són en valencià, 5 en anglès, 27 és castellà i 3 en altres idiomes.
La nostra proposta d'activitat consisteix en la realització del dia de la disfressa per a la lectura. Cada dos mesos hi haurà un dia on es treballaran els diferents clàssics mitjançant la disfressa i la posada en escena. Cada dos mesos es tractarà un cásico. Per a això, prèviament anirem a la biblioteca amb els nens perquè indaguin en els llibres clàssics i escullin uns quants. Hauran d'explorar-ho, manipular-ho i llegir-ho per a la posterior posada en pràctica de les activitats. Per exemple, començarem amb el llibre del Petit Príncep. Abans de la realització de la nostra activitat amb disfresses, prendrem contacte amb ell. Seguidament, els nens es disfressaran dels seus personatges i farem la lectura del mateix d'una manera dinàmica. Per a això, farem un petit teatre prenent els aspectes més divertits i rellevants del llibre, així com la seva moralitat. D'aquesta manera, ajudem als nens al fet que despertin el seu interès pels llibres clàssics en particular i, a la seva mateixa vegada, dels llibres en general. Per això, és tan important realitzar-ho a l'espai de la biblioteca i no en un altre lloc. A més, aprofitant la diversitat bibliogràfica dels llibres, cada dia que realitzem l'activitat la realitzarem en els diferents idiomes que ens ofereix el nostre fons bibliogràfic. En aquest cas ens centrarem en el valencià anglès i castellà.
Una vegada finalitzada cada activitat, dedicarem un temps a treure conclusions de la seva realització i resultat, així com a la consecució i fi dels objectius plantejats. Intercanviarem impressions, emocions i reflexions juntament amb els nens, així com desitjos i opinions. Això és una part fonamental per a la consecució reeixida de l'activitat, ja que d'aquesta forma podem veure el grau de foment i motivació que generem en ells, per emfatitzar els punts forts i millorar aquells febles.
Aquest espai no s'utilitza únicament per a la realització d'activitats amb els nens, si no que també la utilitzen altres components del centre com són els professors, per fer reunions o corregir exàmens. A més, en ella també es realitzen tallers, explica contes i classes de reforç.
Per concloure, en dates assenyalades com és el Nadal, la Pasqua o les falles, es fan activitats d'invenció d'històries o llibres i tallers per a tot el centre i per a tots els nens de totes les edats, totes elles enfocades a cada context de cada festivitat, per també fomentar així, la lectura de tots.
ACTIVITATS D’AULA
Activitat 1: Lectura conjunta
L'activitat consisteix en fer una lectura conjunta entre tota la classe.
Abans de fer-la, donem unes idees prèvies cap als estudiants de com creuen ells que serà
el caràcter físic i psicològic dels personatges. Nosaltres el que farem serà dir-los la funció que té cadascun al text i ells s’encarregaran de fer la seua descripció i un dibuix associat a cada personatge. Mitjançant aquesta, l’objectiu és fomentar la creativitat i imaginació dels nens. Per exemple, el llibre de "Llegendes del Sol i de la Lluna", ells poden pensar què el llibre es tracta de la simple forma de la lluna i del sol, o es tracta d´una història més complexa.
Durant l'activitat, llegirem el llibre en veu alta, i conjuntament, ja que els xiquets comprenen millor d'aquesta manera en comparació amb la que llegeixen ells mateixos.
Després de l'activitat, farem una petita reflexió sobre el contingut del llibre, solucionant-los els dubtes que tenen d'aquest. A més, els xiquets han de comentar què diferencia hi ha entre la perspectiva inicial que tenen dels personatges i la que tenen després de llegir el llibre.
Activitat 2: Visita a la biblioteca
Aquesta activitat tracta de mostrar als alumnes el funcionament de la biblioteca del centre educatiu.
Abans de fer-ho, els donarem una breu explicació sobre l'activitat que anem a fer, a més, els donarem un llistat de gèneres de llibres de la biblioteca. Així que, li demanem que faça una llista de llibres que volien llegir.
Aquesta activitat la farem durant alguna sessió de classe, com per exemple, mentre estan a l’assignatura de llengua. La classe visitarà la biblioteca. El bibliotecari s’encarregarà d’ajudar-nos explicant la seua tasca, com s’organitzen els llibres segons gèneres, noms d’autors i edicions. D'aquesta manera ensenyem als xiquets també sobre què és el gènere d'un llibre, i tipus de gèneres que hi ha.
Per acabar la visita, proposarem una missió pels xiquets, la qual consistirà en què ells mateixos siguin capaços de trobar un llibre que nosaltres demanarem. Amb aquesta intentem fomentar el treball autònom del nen. Amb aquesta fomentem moltes situacions de la vida quotidiana com, per exemple, anar a la biblioteca del Barri i que sàpiguen fer recerca de llibres.
Activitat 3: Treballar el concepte del poema i versos
L'activitat consisteix a fomentar l'habilitat a llegir un poema d'una manera més divertida i entretinguda.
Abans de l'activitat: donarem el concepte als xiquets, li preguntem què és el que s'entén de la poesia i els versos.
Durant l'activitat: fem una obra de teatre, en la que ells seran els protagonistes. Es disfressaran dels personatges de l’obra a tractar. Així ells aprenen d’una manera més pràctica, motivadora i divertida.
Després de l'activitat: fem que l'alumne reflexione sobre el llibre que hem estat presentant durant l'activitat, que és el que pense sobre la poesia i els versos després d'haver presentat aquest teatre.
A més, també podrem resoldre els seus dubtes sobre el llibre també, ja siga pragmàtic o lèxic. D'aquesta manera es pot augmentar el seu coneixement acadèmic i coneixements culturals.que són dos aspectes molt importants en el desenvolupament d'aprenentatge dels xiquets.
És una altra manera de treballar el poema. Tradicionalment els professors ensenyaven als xiquets el tema de poema d’una manera més superficial, per exemple: a contar síl·labes que hi ha, la rima... i no es centraven en el significat del mateix poema. A més, un poema és una ferramenta molt bona per expressar les emocions. Per exemple, el llibre de Romeu i Julieta, un llibre que està fet de versos, mitjançant el qual podem fe us del seu llenguatge per expressar les emocions viscudes a cada moment.
ACTIVITATS PER A TOTA LA COMUNITAT D’APRENENTATGE
Activitat 1: Intercanvi de llibres
Hi haurà una prestatgeria de llibres a cadascuna de les classes on els alumnes que puguen aporten llibres per tal que tota la seua classe puga llegir-lo. Els pares aportaran els llibres que vulguen i la participació serà totalment voluntària. Darrere de cada llibre es posarà una fulleta on cadascun dels alumnes que llija el llibre apuntarà el seu nom i li pondrà una puntuació al llibre.
Després de terminar de llegir-ho i puntuar-ho es tornarà a la prestatgeria perquè altre alumne ho puga llegir.
Amb aquesta dinàmica s’implica a les famílies amb el préstec voluntari de llibres. A més potencia la lectura de llibres entre els xiquets i fa que les famílies s’impliquen en la dinàmica de l'aula.
Per continuar la dinàmica es proposarà una activitat amb els xiquets a l’aula a la fi del curs on els xiquets exposaran els llibres que més els ha agradat i per què. Aquesta activitat es farà a través d’una fitxa i es realitzarà un rànquing dels millors llibres segons la puntuació que els alumnes han anat apuntant en la fitxeta de cadascun dels llibres.
Com a fi de tota l’activitat es proposarà a les famílies si el llibre es dóna a la biblioteca del centre o volen el llibre de tornada a casa. Si volen donar-lo a la biblioteca del centre, es mantindran en un caixó o una prestatgeria específica per tal que si en altra classe una família no pot aportar un llibre, puga servir-se d’algun d’aquests llibres per a l’activitat.
Activitat 2: A la biblioteca la família
Per tal que les famílies s’impliquen en el foment de la lectura dels xiquets es proposarà que facen una visita a la biblioteca fora de l'horari escolar. La família anirà amb el xiquet o la xiqueta a la biblioteca del barri, del seu poble o a la biblioteca general de València.
Es donarà un mes perquè tinguen l’oportunitat d’anar. S’informarà les famílies amb una circular i es donarà recordatoris a l’hora de la recollida dels alumnes de l’escola. Es posarà una data limite, on es farà una activitat amb els xiquets a l’aula i s’anotarà a l’agenda de cada alumne.
En la circular per als pares es demanarà el següent:
- Que visiten una biblioteca de barri, de poble o general.
- Que visiten i facen que els xiquets es fixen en tot el mapa de la biblioteca per tal que vegen que hi ha diferents àrees a la biblioteca.
- Depenent de la biblioteca que visiten totes les àrees on els xiquets poden tindre interés del material disponible.
- Donar-los suport i ajudar-los per a portar-se algun llibre o per a crear-se el carnet de la biblioteca.
- Parlar amb el xiquet després de la visita a la biblioteca per tal de saber si li ha agradat i planificar si voleu tornar altra vegada.
En l’activitat amb els alumnes a l’aula (depenent del cicle i les característiques dels alumnes) es farà el següent:
- Realització d’una fitxa d’opinió de l’experiència:
- A quina biblioteca han anat.
- Què van fer: visita, carnet de biblioteca, préstec d’un llibre, etc.
- Amb qui van anar.
- Què els va paréixer l’experiència.
- Què els va agradar més.
- Què els va cridar l’atenció.
- Què els va agradar menys.
Per finalitzar tota l’activitat es parlarà de manera grupal fent una plovia d’idees de les coses que es podrien millorar de l’experiència o futures activitats que els alumnes tinguen interés com una futura visita a la biblioteca tot el grup, l’elaboració d’una petita biblioteca a l’aula, la participació en la biblioteca del centre, etc.
REDACCIÓ:
INTRODUCCIÓ ➻ Itziar Bejar
BIBLIOTECA DEL CENTRE ➻ Carmen Casielles
ACTIVITATS D'AULA ➻ Yaqi Zhan
ACTIVITATS PER A TOTA LA COMUNITAT D'APRENENTATGE ➻ Cristina Fernández
REDACCIÓ:
INTRODUCCIÓ ➻ Itziar Bejar
BIBLIOTECA DEL CENTRE ➻ Carmen Casielles
ACTIVITATS D'AULA ➻ Yaqi Zhan
ACTIVITATS PER A TOTA LA COMUNITAT D'APRENENTATGE ➻ Cristina Fernández
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada