27 de març del 2017

Competència literària

Es tracta d'un procés que els alumnes s'aconsegueix el seu desenvolupament de capacitats i destreses, és mostrades com a resultat de l'articulació entre els seus coneixements literaris, sabers interculturals, habilitats expressives i comprensives, hàbits i actituds del camp cognitiu, lingüístic i emocional, a través del contacte directe i el gaudi de l'obra literària, per poder establir valoracions i associacions en l'ordre del literari.

Segons M.Biewisch, la competència literària és una capacitat que possibilita la producció d'estructures poètiques i la compressió de sus efectes.
"La poética debe elaborar una tipología de la compresión poética." (1966,p.52).
I per a T.A. Van Dijk, la comprende com descripció i explicació de la capacitat de l'home per produir e interpretar texts literaris. Pels dos autors, la competència literària és una capacitat adquirida per factors externs, com la societat, l'àmbit on viu... No és una cosa innata.

Segons les informacions que ens trobat, podem dir que la competència literària és una capacitat que adquirisca cadascú per identificar les característiques dels texts i de diferent tipus de texts. Depenent dels seus trets, com es diu Lázaro Carreter: "hay tantas variedades de competencias literarias como lectores". Poc a poc, amb l'adquisició, els lectors es van evolucionant-se la seua capacitat i destreses que es permetre expressar d'una manera oral o escrita. És el conjunt de saber que ells adquereixen, i els ajuden a comprendre i valoren els texts literaris, i fins que ells puden elaborar els textos propis. Pel desenvolupament de la competència és necessari la lectura com una activitat bàsica.

Els alumnes hauran desenvolupat una adequada competència literària quan siguen capaços de:

- Posseir suficients coneixements sobre el fet literari.
- Llegir l'obra literària utilitzant les estratègies lectores i comprensives.
- Establir un acostament idoni a la lingüística del text objecte d'anàlisi.
- Llegir el text literari des de la competència literària, que implica comprendre i interpretar el text des del seu context sociocultural.
- Etc.

La construcció de la competències literària es fomenta en tres factors:
El primer factor és la família, es presenta com l'origen de la formació de l'hàbit de lector, l'àmbit on s'inicia el seu primer contacte amb la lectura.

El segon factor important, entés com el resultat d'un procés d'ensenyament-aprenentatge, és l'escola. En aquesta situació, resulta molt important la formació del professorat, perquè ells es converteixen en mediadors irreemplaçables per a l'ensenyament de la literatura i en la formació del lector. Però la realitat, hi ha molts professors que no tenen l'hàbit de la lectura i ensenyen la literatura com un compendie de conceptes, deslligats de la lectura de les obres literàries. "Maestro que no llegeix no pot transmetre passió per la lectura" Cerrillo (2002).

El tercer factor és el text. L'elecció d'un text és fonamental, ha de concordar amb el gust de les alumnes, i adequant amb el nivell educatiu que anem a treballar: primària, secundària, universitat. És més important en triar un llibre que té un valor educatiu major que altres.

Finalment, la metodologia que es utilitzen a l'hora de treballar la competència és molt important, per exemple, "la lectura no debe de ser imposta sino disfrutada, este goce debe estar desligado de obligaciones y calificaciones para que los jóvenes encuentren en los libros ese universo maravilloso de manera espontánea." (Chambers, 1996).  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada