La literatura infantil i Juvenil, designada habitualment amb l'abreviatura LIJ, és un tipus de literatura composta per obres de creació per a xiqets i joves. Per tant, queda dirigida a xiqets de qualsevol edat, de prelectores a adolescents. Com el seu mateix nom indica, se subdivideix en literatura infantil i literatura juvenil. Encara que aquest últim concepte de literatura juvenil s'utilitza i analitza amb menor freqüència, es tracta de grups d'edat diferenciats, als quals s'ofereixe temes, estils, formes narratives i punts de vista diferents.
"En parlar de literatura infantil, el pes de la balança hauria de recaure en el primer terme de l'expressió, en l'aspecte estrictament literari. En cas contrari, si es comença a separar terrenys, si es considera que l'adjectiu infantil pesa més que tot la resta i que escriure per a nens és alguna cosa totalment específic, llavors mal assumpte". (Atxgaga, Bernardo. Alfabet sobre literatura infantil. València. MediaVaca, 1999)
Si ben avui és comunament acceptada l'opinió que ha d'haver-hi una literatura específicament infantil (amb obres que reuneixin unes condicions adequades a la mentalitat dels nens, tant en la forma com en el contingut i intenció), la creació literària per a nens i nenes ha estat tradicionalment infravalorada i considerada com un gènere menor.
Aleshores, en aquest sentit s'expressa Juan Cervera, quan diu: "Durant llarg temps la literatura infantil ha tingut consideració escassa i fins i tot alguna cosa pejorativa. S'han discutit i fins a negat la seva existència, la seva necessitat i la seva naturalesa. Al moment actual ningú s'atreveix a negar la seva existència i la seva necessitat, encara que lògicament abundin les discrepàncies entorn del seu concepte, naturalesa i objectius...".
S´ha demostrat al llarg del temps que la literatura infantil i juvenil aporta diversos beneficis a tothom però sobre tot, a xiquets en edats d´aprenentatge. Fomenta la seua motivaçió i creativitat, dona peu a desenvolupar la opinió crítica i actua com a formadora de la personalitat. Per aixó, es vital que l´educació tinga en conte tots aquest aspectes i treballar-los a classe amb les ferramentes implicades: La literatura infantil i juvenil. Per tant, donar resposta a les necessitats del públic infantil i tenir en compte el seu particular estadi evolutiu defineixen i condicionen alhora la naturalesa d'aquesta literatura. Les primeres obres destinades a la infància, que no poden considerar-se produccions pròpiament literàries, van tenir un caràcter merament instructiu.
Un aspecte molt discutit és la relació entre la literatura infantil i la pedagogía. La literatura infantil es mou en un difícil equilibre entre el literari, que ha de ser substancial, i la necessària adequació al lector, però sobre tot, no s´oblidi, ha de ser literatura.
Durant els segles XVIII i XIX és apreciable també una forta càrrega de didactismo i una intenció moralitzadora en les produccions literàries per a nens/as. Hi ha divergència entre especialistes a l'hora d'establir els orígens de la literatura infantil, inclinant-se uns pel segle XVII, amb els Contes de Perrault, i uns altres pel segle XIX, amb els Contes de la infància i de la llar, dels Germans Grimm.
A la fi del passat segle i principis del segle XX l'auge de la burgesia, i la diferent concepció de la infància, marca a Europa un punt d'inflexió en la creació per a nens/as, allunyant-se del didactismo d'uns altres temps. Després de la Segona Guerra Mundial aquesta evolució del llibre infantil es farà més palès, prenent clara consciència diferenciadora entre el didàctic i el literari.
Aquest desenvolupament i evolució de la literatura infantil va tenir, no obstant això, a l'escola, i de manera especial en els moviments de renovació pedagògica, uns grans aliats i valuosos agents promotors del canvi. En l'actualitat la literatura infantil està integrada plenament en el mitjà escolar i allí ha trobat un gran espai promotor, encara que també obstacles, com l'excessiva instrumentalització del llibre infantil.
Gràcies a la seus influencia, la literatura infantil i juvenil actualment, és un element tingut en compte per tota la societat i, especialment per les administracions educatives per la seva gran rellevància per fomentar la imaginació i la creativitat als nens i nenes, per a la formació de la personalitat i la transmissió de valors des de les seves primeres edats. Per això, travessa en l'actualitat un gran moment i d'aquí la importància que nosaltres, futurs docents i la resta de persones competents de l'educació, siguin coneixedors de la seva història, les seves obres, els seus autors i les seves tendències.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada