L'intertext lector és un component bàsic de la competència literària; en l'espai de la competència literària, integra, selecciona i activa significativament el conjunt de sabers, estratègies i recursos lingüístic-culturals per facilitar la lectura de textos literaris. Els diferents elements que el componen s'activen en la recepció, en la interacció entre emissor / receptor i en l'apreciació de les correspondències recreades entre textos diversos, alhora que potencia l'activitat de valoració personal a través del reconeixement de connexions i del desenvolupament d'actituds positives cap a diverses manifestacions artístic-literàries de signe cultural.
L'intertext lector és un component de la competència literària i, des de l'espai que ocupa en ella, regula les activitats d'identificació, d'associació i de connexió en el procés de recepció; s'ocupa d'activar i seleccionar els sabers concrets que regulen les reaccions receptives davant estímuls textuals.
L'educació literària té com a objectiu de formar lectors amb capacitat i habilitat de crear una interacció eficaç amb el text, que lis permès una bona comprensió, interpretació i la valoració estètica de les produccions culturals i literaris.
S'aconsegueix mitjançant activitats formatives que ajudi a la interconnexió de
sabers i de continguts que fomenten l'habilitat lectora perquè el lector sàpiga crear la seva interacció amb el text i d'activitats que ajuden la cooperació del lector amb el text, de forma que d'aquest conjunt d'activitats porta la re-creació de l'obra i la formació d'una interpretació coherent i adequada.
Tendríem que saber que cada lector posi un intertext personal; que el lector va component la seva competència lectora d'una manera de puzle d'informacions (cites, referències...) més o menys ampli, segons els coneixements i experiències que acumula al llarg del temps el seu intertext lector.
Cada intertext lector posi diferents característiques, perquè els seus integrants vénen dels coneixements propis de cadascú i de les específiques lectures acumulades per un receptor concret; aquest fet també fa que cada lector tingui un cert nivell de desenvolupament de la seva competència literària i del seu intertext lector.
Per tant, depenent d'això, un text interessant pot resultar incomprensible per un lector i per altres que aporta un intertext lector molt avançat són més fàcil d'entendre, aquesta diferència no és per les seves pròpies qualitats, sinó a causa de la incapacitat del lector per identificar el seu contingut i els seus valors estètics...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada